Jon evenwicht 2

Niet begrepen, lastig gedrag en slecht ontwikkeld motorisch evenwicht

Zichtbaar is dat het jou aan evenwicht ontbreekt. De tien tellen stilstaan op dit matje red je niet. Je komt tot drie. Dan is het alweer klaar.

Alles in jou is naar voren gericht. Je staat continu op ‘aan’, en kunt niet terug bewegen naar je zwaartepunt. Je kunt niet anders. Je lijf slaat alarm omdat je zoveel voelt en de informatie niet kunt filteren. Je raakt er overprikkeld van, waardoor je geen andere uitweg weet dan overstappen op een overlevingsstrategie. Je zoekt de oplossing in de controle willen behouden. Het maakt dat je in de klas de clown gaat uithangen om de sfeer luchtiger te maken als er spanning voelbaar is. Of je springt direct op als de juf om hulp vraagt omdat er iets uit een ander lokaal gehaald moet worden. Hoe beter jij voor haar zorgt, hoe relaxter zij zich voelt. Het verhoogt de kans op een fijne schooldag. Pas als jij de controle hebt over de situatie, heb je rust. Het maakt dat je continu in actie bent.

Het gemis aan evenwicht verbloem je door razendsnel te bewegen, en voortdurend te wiebelen op je stoel. Je hoopt de onbalans op te lossen door nog sneller te denken en te doen. Het maakt dat je minder focus hebt, dat je je minder bewust bent van je eigen lijf en dat logisch denken en handelen je moeite kost. Dit alles doe je onbewust. Het gaat als vanzelf, in een reflex. In gang gezet door prikkels die binnenkomen via de zintuigen, en die je doorvoelt met elke vezel in je lijf. Wat doe ik met dat wat ik hoor? Zie? Voel en aanvoel? Ruik? Proef of opmerk? Kan ik het verwerken? Wil ik het verwerken? En als het niet bij mij past, of als het mij te veel is, hoe ga ik er dan mee om?

De taak van het oudste breindeel is zorgdragen voor evenwicht. Het is het fysiologische proces dat homeostase wordt genoemd en maakt dat je kunt overleven. Het is het evenwicht waar het velen aan ontbreekt. Aangeleerd bezig te zijn met dat wat moet en wat zich buiten je afspeelt. Of ingegeven door gemis aan fysieke veiligheid bijvoorbeeld als gevolg van trauma zoals ziekte, adoptie, of een niet natuurlijk geboorteproces.

De dag beginnen met een voetmassage, een meditatie, bewust ademhalen, tekenen, zingen, dansen, of aandacht geven aan lichaamsseintjes kan al zoveel doen. Het is dat wat helpend is, voor iedereen, van jong tot oud, en zeker in de klas. Het is dat wat ik deze jongen en ouders onder andere heb geadviseerd te doen, en als helpend werd ervaren.

Met evenwicht sta je stevig, is er focus, kun je je verbinden met jezelf en daardoor met de wereld om je heen. Het maakt dat je kunt luisteren en handelen naar dat wat je hart je vertelt.

Foto: Kind in evenwicht®

Delen op: